تامین سوخت قاچاق مناطق مرزی از استان‌های مرکزی

تامین سوخت قاچاق مناطق مرزی از استان‌های مرکزی

اقتصاد پنهان- «منشا ۸۰ درصد سوختی که از سیستان و بلوچستان قاچاق می‌شود، استان‌هایی مانند تهران، اصفهان و شیراز است»، این را دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان می‌گوید، واقعیتی که با فعال کردن گلوگاه‌های ورودی استان و دستگاه نظارتی، آشکار شده است.

شنبه، ۰۵ بهمن ۱۳۹۸0 کامنتچاپ مطلب

سیستان و بلوچستان و استان‌های جنوبی کشور یکی از خاستگاه‌های اصلی قاچاق کشور محسوب می‌شوند که با وجود تشدید هرچه بیشتر نظارت‌ها، همچنان قاچاق در آنها جریان دارد. اما شاید یکی از سوال‌های اصلی این باشد که منشا تامین این سوخت قاچاق از کجاست؟ به عبارتی، سوخت‌ مورد نظر که عمدتا گازوئیل است، از کجا وارد استان و سپس به خارج از مرزها قاچاق می‌شود؟

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان در این باره می‌گوید: «منشا 80 درصد سوختی که از سیستان و بلوچستان قاچاق می‌شود، استان‌هایی مانند تهران، اصفهان و شیراز است»؛ البته هنوز نمی‌توان مشخص کرد سهم هر استان از این سوخت چقدر است.

محمد محبی، این نوع از قاچاق را سازمان‌یافته و شبکه‌ای دانسته و در این زمینه توضیح می‌دهد: اینطور نیست که گازوئیل 300 تومانی جایگاه به مرز برسد و مرزنشین منفعت کامل را از قاچاق ببرد. بلکه در هر مرحله از این قاچاق سوخت و در هر استان، ارزش افزوده‌ای به آن اضافه می‌شود.

وی ادامه داد: مثلا اگر سوخت از جایگاه 300 تومان خریداری می‌شود، به اصفهان که می‌رسد قیمت آن 700 تومان و در کرمان لیتری 2000 تومان می‌شود. به این ترتیب هر چقدر به مرز نزدیکتر شود قیمت آن متفاوت است و در مناطق مرزی به افرادی که دپوی سوخت می‌کنند، گازوئیل را تا 3700 تومان به شبکه قاچاق یعنی مرزنشینان می‌فروشند.

محبی با بیان اینکه در این فرایند، شبکه قاچاق منفعت اصلی را می‌برد، افزود: به این ترتیب دولت گازوئیل یارانه‌ای برای فعالیت اقتصادی و تولید اختصاص می‌دهد اما سود آن عاید افراد دیگری می‌شود.

وی درباره اقدامات انجام شده برای جلوگیری از قاچاق سازمان‌یافته گفت: پنج گلوگاه اصلی استان سیستان و بلوچستان را به سامانه‌ای مجهز کردیم. با این سامانه به راحتی بارنامه نفتکش‌ها قابل رصد است و می‌توان بارنامه‌های اصلی و جعلی را از یکدیگر تشخیص داد.

توقیف 318 نفتکش قاچاق در سال 98

محبی با اشاره به راه‌اندازی این سامانه از سال 97 تصریح کرد: از زمان فعال شدن این سامانه بالغ بر 400 نفتکش قاچاق و در در 9 ماهه امسال 318 نفتکش قاچاق با ظرفیت 30 هزار و مدارک جعلی کشف و توقیف شده است.

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارزسیستان و بلوچستان معتقد است با راه‌اندازی این سامانه در گلوگاه‌های اصلی کشور، 50 درصد حجم قاچاق ورودی به استان‌های مرزی زمین‌گیر می‌شود.

به نام مصرف‌کننده، به کام قاچاقچی

وی با تاکید بر لزوم هویت‌دار شدن تمام مصرف‌کنندگان گفت: افرادی را داریم که در سیستم به عنوان مصرف کننده هستند اما وقتی بازدید صورت می‌گیرد، اصلا هیچ واحد تولیدی وجود ندارد و تنها سهمیه سوخت به آنجا اختصاص یافته است.

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری:
لینک کوتاه:

epe.ir/News/21632