پورکاظم شایسته خبرداد:

حجم ورودی قاچاق به کشور برمدار کاهشی

حجم ورودی قاچاق به کشور برمدار کاهشی

اقتصاد پنهان- معاون امور مقابله و هماهنگی حقوقی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: خوشبختانه حجم ورودی قاچاق به کشور در دو حوزه پوشاک و لوازم خانگی امسال نسبت به سال گذشته با کاهش قابل توجهی رو به رو بوده است.

سه شنبه، ۱۵ بهمن ۱۳۹۸0 کامنتچاپ مطلب

به گزارش اقتصاد پنهان، «مصطفی پورکاظم شایسته» در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: این کاهش ورودی حجم قاچاق کالا به داخل کشور مرهون استقرار سامانه ها و سختگیری‌های که در مبادی ورودی و مرزها صورت گرفته است.

وی همچنین اظهار داشت: طبق قاعده در راستای مبارزه با قاچاق کالا و ارز اولویت با کالاهایی که دارای مزیت مطلق تولید در داخل هستند.

معاون امور مقابله و هماهنگی حقوقی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: بالاترین حجم قاچاق به واسطه سود آوری بالا مربوط به دو حوزه لوازم خانگی و پوشاک است در ضمن ظرفیت تولید این کالاها در مملکت نیز بسیار بالاست.

وی افزود: برای مثال اگر هشت میلیارد دلار مصرف داخلی پوشاک کشور باشد نزدیک به 1,7 تا 2 میلیارد دلار آن می تواند قاچاق باشد.

پورکاظم شایسته ادامه داد: کالاهای که در داخل کشور تولید و با مارک و نشان تجاری خارجی به فروش می رسند نیز جزءکالاها قاچاق تلقی می شوند.

وی گفت: خوشبختانه در مبادی ورودی با استقرار سامانه ها و سختگیری های که صورت گرفته حجم ورودی قاچاق به کشوردر سال 98 نسبت به سال 97 هم در حوزه پوشاک و هم لوازم خانگی با کاهش قابل توجهی رو به روست.

معاون امور مقابله و هماهنگی حقوقی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: با توجه به پوشش مناسب مرزها و کاهش حجم قابل قبول ورود پوشاک قاچاق به کشور اکنون می خواهیم با استفاده از ابزار قانون و بوسیله شناسه کالا و کد رهگیری طرح پوشاک مورد اجرا در سال گذشته را در کشور توسعه دهیم.

وی اظهارداشت: طرح مقابله با برندهای محرز پوشاک قاچاق سال گذشته در هشت استان کشور از قبیل تهران، البرز، خراسان رضوی، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، فارس، اصفهان، گیلان و مازندران بصورت پایلوت اجرا شد.

پورکاظم شایسته گفت: این طرح را در 23 استان دیگر هم توسعه خواهیم داد تا کالاهای قاچاق پوشاک در سطح عرضه جمع آوری شود.

وی افزود: خوشبختانه با اجرای این طرح در هشت استان کشور طی سال گذشته تولیدکنندگان داخلی پوشاک موفق شدند 25 درصد بیشتر کالا بفروشندو همینطور در بازار داخلی جا باز کنند.

اشتراک گذاری:
لینک کوتاه:

epe.ir/News/21656