استاندار مرکزی:

دو سوم خودروهای حامل کالای قاچاق در سال جاری در استان مرکزی توقیف شده‌اند

دو سوم خودروهای حامل کالای قاچاق در سال جاری در استان مرکزی توقیف شده‌اند

اقتصاد پنهان- استاندار مرکزی گفت: دو سوم خودروهای حامل کالای قاچاق توقیف شده در سال جاری مربوط به استان مرکزی است که این آمار گویای نتایج اثربخش در برخورد با قاچاقچیان است.

دوشنبه، ۲۷ مرداد ۱۳۹۹0 کامنتچاپ مطلب

به گزارش اقتصاد پنهان، سیدعلی آقازاده روز یکشنبه در نشست مشترک کمیسیون‌های برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان‌های مرکزی و قم در اراک افزود: تامین این سوخت کار پیچیده و سختی نیست و باید از طریق نشست شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی کشور و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران حل و فصل شود.

وی بیان کرد: تامین سوخت لوکوموتیوهای باری و مسافربری مشکلاتی را در استان مرکزی ایجاد کرده است.

استاندار مرکزی ادامه داد: 590 هزار لیتر سوخت برای راه‌آهن اراک در نظر گرفته شده که تنها برای 90 لوکوموتیو جوابگو است و برای تامین سوخت 500 لوکوموتیو دیگر حدود یک و نیم تا 2 میلیون لیتر سوخت نیاز است.

آقازاده عنوان کرد: پسماندهای نفتی دارای ویژگی‌های خاصی است که باید هر نوع فعالیت در آنها بر اساس رعایت ظوابط و دستورالعمل‌ها باشد.

وی اظهار داشت: 2 کارخانه در شهرستان دلیجان وجود دارد که یکی از آنها به تازگی مجوز تصفیه فرآورده‌های نفتی و پسماند نفتی را از محیط زیست اخذ کرده و فعالیت خوب و قانونمندی دارد.

استاندار مرکزی در بخش دیگری از سخنانش گفت: تحول مناسبی در سال‌های اخیر در زمینه قاچاق کالا و ارز، مبارزه با موادمخدر و انواع جرایم در این استان صورت گرفته است.

آقازاده بیان کرد: دو سوم خودروهای حامل کالای قاچاق توقیف شده در سال جاری مربوط به استان مرکزی است که این آمار گویای نتایج اثربخش در برخورد با قاچاقچیان است.

مدیر بهداشت، ایمنی و محیط ‌زیست (HSE ) شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز در این نشست گفت: لجن نفتی ته‌مانده مخازن نفتی است و روزانه 2 و نیم میلیون بشکه نفت برای مصرف داخل کشور تولید می‌شود که بخشی از آن به عنوان لجن نفتی است.

فرزاد نژاد بهادری افزود: لجن نفتی پسماند نیست و می‌تواند تعداد زیادی شغل برای واحدهای پایین دستی ایجاد کند.

وی ادامه داد: صنایع باید به گونه‌ای حرکت کنند که محصول هرکدام، خوراک صنایع دیگر باشد.

نژاد بهادری اظهار داشت: اکنون لجن‌های نفتی با روش علمی و رعایت ضوابط زیستی و الزامات ویژه به مزایده گذاشته می‌شود.

وی بیان کرد: شرکت‌هایی که در این مزایده شرکت می‌کنند باید در سامانه مدیریت پسماند حفاظت محیط زیست عضو باشند و این مهم یک الزام است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استان مرکزی نیز در ادامه این نشست گفت: سوخت‌گیری قطار در هر ایستگاه یکی از گلایه‌های بحق مردم و فعالان در این بخش است.

«بهروز اکرمی» افزود: این امر در افزایش طول سفر و هزینه‌های تمام شده سفر نقش موثری دارد.

وی بیان کرد: بسیاری از مشکلات در شهرستان‌ها ریشه در تصمیمات ناصحیحی دارد که با برگزاری یک نشست امکان گره‌گشایی دارد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی ادامه داد: میزان سوخت و مقصد و مبدا سفر قطار باربری و مسافربری مشخص است و اگر برنامه‌ریزی سوخت‌دهی شفاف و به صورت الکترونیک باشد، یک لیتر سوخت هم در راه‌آهن قاچاق نمی‌شود.

اکرمی عنوان کرد: نیاز است به زودی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نشستی در خصوص سوخت راه‌آهن برای حل مشکلات این بخش برگزار کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: اقتصاد بر مبنای لجن نفتی یک واقعیت است که شکل گرفته است.

سعید فرخی، افزود: تا سال‌های گذشته امکان استفاده از این لجن‌های در بخش اقتصاد نبوده اما باید در این بخش الزامات مورد نیاز مورد توجه ویژه قرار گیرد.
وی بیان کرد: حمل و نقل لجن‌های نفتی باید با نظارت ویژه صورت گیرد.

مدیر عامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی استان مرکزی گفت: تامین سوخت راه‌آهن اراک با مشکلاتی همراه است که باید تدابیر ویژه برای رفع آن اندیشیده شود.

سعید جمشیدی افزود: میزان سوخت راه‌آهن اراک در فروردین ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال 50 درصد، در اردیبهشت‌ماه 100 درصد، در مردادماه 100 درصد، در تیرماه 100 درصد و در مردادماه امسال نسبت به مدت مشابه قبل 150 درصد افزایش داشته است.

وی بیان کرد: راه‌آهن اراک هماهنگی‌های لازم برای افزایش سهمیه سوخت خود را باید با شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی انجام دهد و زیرا این مهم از اختیار شرکت پخش استان مرکزی خارج است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی هم گفت: لجن‌های نفتی یکی از معضلات مهم زیست محیطی است.

رضا میرزایی افزود: به ازای فرآوری هر 500 تن نفت، یک تن لجن نفتی تولید می‌شود.

وی بیان کرد: این معضل در استان مرکزی به دلیل وجود واحدهای پالایشگاهی و خطوط لوله و نفت، وجود دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: لجن‌های نفتی بسته به کیفیت نفت خام و فرآیندهای استفاده شده برای جداسازی آب و نفت، پسماندهای خطرناک و متغیری است.

میرزایی اظهار داشت: به دلیل تغییر ترکیبات شیمیایی لجن نفتی، خاصیت فیزیکی آن از قبیل چگالی، چسبندگی و میزان تولید حرارت می‌تواند متفاوت باشد.

وی گفت: در شیوه دفع سنتی، لجن‌های نفتی در خاک، آلودگی موجود در لجن می‌تواند از طریق لایه‌های مختلف به آب‌های زیرزمینی راه پیدا کرده و سفره‌های آبی زیرزمینی را آلوده کند.

فرمانده انتظامی استان مرکزی نیز گفت: استان‌های لرستان، مرکزی و قم به عنوان استان‌های معبر کشور مطرح هستند.

سردار حسن مفخمی شهرستانی افزود: شگرد قاچاقچیان برای حمل کالای قاچاق از مسیرهای اصلی تغییر یافته است.

وی بیان کرد: حمل قاچاق کالا بیشتر از طریق اتوبوس انجام می‌شود که در این راستا نیز شدت برخورد با جرم برای رانندگان اتوبوس افزایش یافته است.

فرمانده انتظامی استان مرکزی ادامه داد: توقیف سیستمی در مبارزه با قاچاق کالا باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

سردار مفخمی شهرستانی افزود: پارسال موضوع توقیف سیستمی در 6 ماهه دوم سال بر روی چهار هزار و 49 دستگاه خودرو اجرا شد که یک هزار و 165 دستگاه از آن در استان مرکزی انجام شد.

استان مرکزی با دارا بودن 12 شهرستان دارای بیش از یک میلیون و 400 هزار نفر جمعیت است.

اشتراک گذاری:
لینک کوتاه:

epe.ir/News/22928