
اقتصاد پنهان- نیری طرح «رزاق» را یک طرح معیشتی امنیتی و از طرحهای پیشگیرانه در جهت مبارزه با قاچاق سوخت معرفی کرد و گفت: این طرح بر زمین نمانده اما نواقص و کمبودهایی دارد که باید برطرف شود.
به گزارش اقتصاد پنهان به نقل از پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفتوگو، حسن نیری، مشاور رئیس و مدیر روابط عمومی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در برنامه صبح و گفتگو اظهار کرد: قاچاق سوخت از انواع قاچاق خروجی و معکوس به شمار میرود.
وی افزود: کشورهای همسایه ما از جمله پاکستان نیاز مبرمی به سوخت و گازوئیل ما دارند و اگر نیاز پاکستان به صورت رسمی و قانونی برطرف نشود سراغ رویههای غیرمعمول و غیررسمی یعنی همان قاچاق میروند یا اینکه عربستان و قطر و امارات این بازار را دست میگیرند.
نیری طرح «رزاق» را یک طرح معیشتی امنیتی و از طرحهای پیشگیرانه در جهت مبارزه با قاچاق سوخت معرفی کرد و گفت: این طرح بر زمین نمانده اما نواقص و کمبودهایی دارد که باید برطرف شود.
مدیر روابط عمومی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز متذکر شد: طرح رزاق فقط 200 کیلومتر از مرزهای ما را پوشش میدهد و بخشی از قاچاق سوخت در دریا اتفاق میافتد.
وی افزود: طرح رزاق فقط حوزه مرزنشینان و طرح ساماندهی فروش سوخت گازوئیل از طریق مرزنشینان به کشور پاکستان را در بر میگیرد.
نیری با اشاره به فعالیت 6 هزار ماشین در حوزه سوختبری گفت: با توجه به حوادث زیادی که در این حوزه رخ میداد در تصویبنامه آبانماه امسال مصوب شد که وزارت نفت ضمن اعلام قیمت، مقدار سوخت مورد نیاز را هم تأمین کند و در اختیار سوختبرها قرار دهد.
مدیر روابط عمومی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، بحث تأمین سوخت را از جمله مشکلات این طرح عنوان کرد و افزود: مشکل دیگر، قیمت گازوئیل است که حدود 10 دلار کمتر از قیمت بورس انرژی است و این برای ما بهصرفه نیست.
نیری گفت: سامانههای مبارزه با قاچاق کالا و ارز از سال 97 حدود 10 درصد پیشرفت داشتند اما از آن سال تا به این لحظه شاهد پیشرفت بیش از 70 درصدی این سامانهها هستیم که کنترل فرآوردههای نفتی یکی از همین سامانههاست.